Du er her: Hjem > Aktuelt

PARADE FOR LEVENDE OG DØDE

- At tage afsked, at mindes og at hylde livet -

Alle Helgens Parade 2023 den 27.oktober 2023 kl.18:30 med start fra Svendborg Torv

Fjeren og Rosen - i forbindelse m Landsstævnet 2022.
Vi glæder os til at være med til at lave det her fantastiske projekt - vi skal bygge flere gigantdukker til forestillingen, så du kan godt allerede nu begynde at overveje om du vil være med til at bygge/føre dukker eller måske deltage som danser eller korsanger??🤗
Det bliver en enestående oplevelse der forhåbentlig samler rigtig mange mennesker - på den anden side af corona, selvfølgelig 😍

Oktober 2019
Vores lysparade ”Kyndelmisse – vandring fra vinter til vår” har virkelig sat aftryk i Svendborg og på Fyn.surprised

Paraden er nomineret til Den Fynske Kulturpris, der uddeles af Kulturregion Fyn OG den er nomineret til ikke mindre end TO priser til prisuddelingen i Svendborg d.2.november. wink

Vi er nomineret i flg. kategorier:
Årets Kulturpris
Årets bedste tværgående samarbejde

HURRAH!!

Referater fra møder bl.a styregruppemøde d.10.juni 2019 på Harders.

Fotos fra Lysparaden kan ses her.

Man kan også dele dine egne billeder ved at sende til lysparaden@gmail.com

NYHEDSBREV ULTIMO JANUAR 2019

Kort over Lysparadens Rute - klik for et størrere.

Paradeparat?
Har du lyst til at være med til Lysparaden fredag d.1.februar kl. 17 på Torvet? Så hold dig endelig ikke tilbage. Alle er velkomne. Du skal bare bære lys. Det kan være en smuk lanterne, men det kan også være en pandelampe eller en cykellygte.

På Torvet
Fra kl.17 er du velkommen på Torvet. Pladsen er delt op i 4 felter, og i hvert felt står en gigantdukke. Du, og dem du er sammen med, skal vælge, hvilken dukke I vil følge. Alle kan stå alle steder, men hvis du vil gøre lidt mere ud af det, er der en farvekode for hver af dukkerne.
Kong Vinter: hvid, grå, blå
Prins Vår: grøn, gul
Bejleren med de mange ansigter: alle stærke farver, gerne selvlysende
Puppen/Moder Jord: Varme rødlige, brunlige farver.
Du kan se farverne på de vimpler, der er ved hver dukke.
Vi går, når alle har fundet deres plads.
Vi anbefaler, at du bliver det samme sted under hele paraden, for det kan være svært at finde tilbage.

Marie Snede fra bestyrelsen

Du er velkommen til at gå sammen med Svendborg
Børnebibliotek, som er iklædt PRINS VÅRs farver.
Ved tilmelding via svendborgbibliotek.dk er det muligt
at købe en lille madpakke til børn under 8 år for 25 kr.
Skal du/I følges med biblioteket, mødes vi kl. 16.30 på Centrumpladsen foran Scala, hvor madpakkerne udleveres, inden vi i samlet flok går mod Torvet.

Undervejs
Paraden er en cirkelparade, der begynder og slutter på Torvet. Du kan se ruten på kortet. Den er ikke så lang i år, for det er jo mørkt og koldt. Det er vigtigt, at du følger tempoet.

Lyd og musik
En parade må gerne have en masse energi, så giv den gas og syng endelig med på parademarchen, når du hører den. Musikskolen og Peder Most Garden har indstuderet en masse fine musikstykker, som du møder undervejs. Når du hører dem, skal du selvfølgelig ikke larme, men lytte til de flotte numre. Al musikken tager udgangspunkt i en dyb grundtone, som du kan høre langs hele ruten.

Paradens fortælling
Som du måske ved, er paraden bygget op over en gammel fortælling. Det er en historie, der handler om, at kong Vinter og Prins Vår kæmper om Jorden. Vinteren dør naturligvis, men vi kan ikke undvære vinter, så derfor bliver han genopvækket - først da kan årets cyklus fortsætte!

foto:handmadeparade.co.uk

Undervejs på ruten er musikken med til at understøtte fortællingen, så lyt godt efter! Du kan høre, hvor lækker Jorden er, hvor meget prins Vår praler, hvor selvoptaget bejleren med de mange ansigter er, hvor farlig kong Vinter er, og hvordan Vinter og Vår kæmper mod hinanden. Du kommer også forbi Grædekonerne, der sørger over kong Vinters død. Du er velkommen til at græde med, når du passerer.

Derefter møder du Folkekoret, der med mange hundrede stemmer synger kong Vinter tilbage til livet og dermed årets cyklus i gang igen. Kender du sangen, så stem endelig i, når du går forbi.
På vej op af Ramsherred skal vi synge Parademarchen. ( se tekst og node på www.sydfynskulturforening.dk) og tilbage på Torvet spiller Folkalicous’ dygtige ,unge musikere op til gigantdukkernes dans.

Slutspil
Herefter er paraden slut, og du kan købe dig en kop suppe på Torvet, gå hjem eller gå ud i byen og spise. Husk at reservere bord. Sidste gang var der alt udsolgt.
Alt, hvad du tager med til paraden, skal du selvfølgelig tage med hjem igen. Byen skal være ren og pæn, når paraden er slut.

Kl. 20 er der mulighed for at høre en helt særlig koncert med Carsten Dahl, en af Danmarks mest fascinerende pianister, i Vor Frue Kirke.

Koncerten ”Nådens Lys” tager  også udgangspunkt i kampen mellem mørket og lyset. Der er gratis adgang.

Vi glæder os til at se dig og din familie/venner
Kærlig hilsen

Sydfyns Kulturforening

NYHEDSBREV PRIMO JANUAR 2019

MINDRE SKÆRM – MERE SAMVÆR

Først og fremmest rigtig godt Nytår til alle. <3
Skulle du være en af dem, der har besluttet, at der skal være mindre skærm og mere samvær i 2019, så er paraden en rigtig god måde at sætte fokus på fællesskab.

Deltag sammen med familie og venner/kollegaer - det er den slags begivenheder, der styrker jeres fælles fortællinger og dermed båndene imellem jer.

1060_lamplighter2016_craigshaw_32063715120_o.jpg

Foto: Handmade Parade

I Sydfyns Kulturforening (SFK) er vi nu klar til at sætte fuld blus på opløbet frem mod paraden - og der er mange aktiviteter, der nu kommer frem i lyset. ;-)

Vi lægger ud med at overrække vinderprisen for vores plakatkonkurrence til Embla Granquist lørdag d.5.januar kl.11 på Torvet.
Samtidig åbner vi en udendørs udstilling samme sted af samtlige 22 plakatforslag. Det bliver en hyggelig begivenhed, hvor der også bliver mulighed for at få yderligere information om paraden, så mød endelig op og se de mange fine plakater.

Plakat16-KyndelmissePlakat (1).jpg

Vinderplakat Embla Granquist

Mandag d.7. januar om morgenen har Radio Diablo sat tid af til os, så vi kan indsynge årets paradesang og dele den med hele det sydfynske område - folk skal jo gerne nå at lære den, så de kan synge med d.1.februar :-)

Du kan høre downloade node + midifil her, hvis du også gerne vil forberede dig:

Det bliver en stor oplevelse at være en del af paraden, men det er mindst en lige så stor del af oplevelsen at forberede sig sammen.
Derfor har vi lavet en række work-shops, hvor alle kan være med – kom gerne i flere generationer.

Allerede onsdag 2.januar 17-21 åbner kostumeværkstedet igen i kælderen under Svendborg Forsamlingshus. Der vil være adgang til vækstedet hver onsdag i januar måned - og som regel er der nogle flinke folk, der kan hjælpe, hvis der er brug for det. :-D
Se mere her: http://www.sydfynskulturforening.dk/?Lysparade_1.februar_2019___Workshops

peter som sommerfulg.jpg
foto:Mette Maabo

Måske har du set nogle af de gigantdukker, der blev bygget her i efteråret?
Vi bruger den samme teknik med pil, papir og gaze i vores lysfigur work-shop , hvor du kan bygge mindre figurer eller bare en lanterne, som du og dem, du er sammen med, kan bære i paraden. Se mere om workshoppen her: http://www.sydfynskulturforening.dk/?Lysparade_1.februar_2019___Workshops

2078_lamplighter2016_craigshaw_32063693020_o.jpg
Foto: Handmade Parade

I år samarbejder vi igen med Cirkusrummet, og de tilbyder 2 workshops.
Du kan lære at bruge de flotte lyspois.
Se mere her:

Eller du kan bygge din egen rumstérstang, så der kan blive larm i gaden
Se mere her:

Også til den her parade skal vi have et folkekor med – gerne større end sidst
Hvis du og dine venner er glade for at synge, så mød op. Der er kun 2 mødegange inden paraden, så det er overkommeligt for de fleste.

Foto:handmade Parade

Vi håber at se dig til paraden, og hvis du har billeder, du vil dele med os af forberedelsen til paraden, må du meget oploade dem til dette link, så de kommer ind i vores galleri:

Lysende hilsner i mørket
Sydfyns Kulturforening